Iklan sat

Sunday, July 17, 2011

Big Girls don't cry..


Awat tak tau.
Tetiba cam sayu ja.

Drag and drop me
"Ya Allah, tiada kemudahan kecuali yang Engkau jadikan mudah. Dan Engkau dapat menjadikan kesedihan sebagai sesuatu yang mudah jika Engkau menghendaki"
(HR Ibnu Hibban)

Tetibe terjumpe lak article bawah ni.. 
Let's share.


Fakta menarik mengenai wanita, kajian daripada German Society of Ophthalmology dan dilaporkan dalam the telegraph pada 15 Oktober 2009, secara purata seorang wanita normal akan menangis di antara 30 hingga 64 kali dalam tempoh setahun, berbanding kaum lelaki yang hanya merekodkan 17 tangisan dalam tempoh setahun. Kalau diambil jumlah maksima 64 kali dan dibahagikan dengan 12 bulan dalam setahun, secara purata seorang wanita menangis sebanyak 5.3 kali sebulan dan jika dibahagikan pula dengan 30 hari dalam sebulan, seorang wanita akan menangis sebanyak 0.18 kali sehari.

Menangis adalah ekspresi dari emosi yang dipercaya dapat meningkatkan kesehatan. Hal ini dipicu karena air mata yang keluar saat menangis mengandung zat mangan dan hormon prolaktin yang cenderung meningkat ketika seseorang dilanda frustrasi/depresi. Keluarnya kedua zat tersebut dari tubuh secara otomatis menurunkan depresi yang tengah diderita.

Dalam persepktif Islam pula, menurut Ibnu Qayyim – terdapt 10 jenis tangisan dalam dunia ini iaitu:

1. Menangis kerana kasih sayang & kelembutan hati;
2. Menangis kerana rasa takut;
3. Menangis kerana cinta;
4. Menangis kerana gembira;
5. Menangis kerana menghadapi penderitaan;
6. Menangis kerana terlalu sedih;
7. Menangis kerana terasa hina dan lemah;
8. Menangis untuk mendapat belas kasihan orang;
9. Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis; dan
10. Menangis orang munafik – pura-pura menangis.


5 faktor utama yang mempengaruhi emosi kaum wanita untuk menangis iaitu:
Hormon - Perubahan hormon dalam badan wanita ketika datangnya haid memberikan reaksi kepada kestabilan emosi mereka menyebabkan perasaan menjadi sensitif dan mudah tersentuh, yang hanya dapat diluahkan melalui tangisan.
Manipulasi - Wanita mengetahui tangisan mereka merupakan senjata utama untuk menawan perasaan insan lain, terdapat di kalangan wanita yang menggunakan tangisan sebagai satu alat untuk memanipulasi pihak lain.
Emosi Keikhlasan - Sekiranya tangisan wanita tidak berkaitan perubahan hormon dan manipulasi, faktor yang membuat wanita menangis adalah sebagai ekspresi emosi yang penuh keihklasan dan kejujuran.
Kemarahan - Berbeza dengan lelaki yang cenderung menggunaka kekerasan fizikal untuk meluahkan perasaan amarah, kebanyakan wanita pula menggunakan tangisan untuk meluahkan perasaan marah yang tida terhingga terhadap sesuatu situasi.
Memori - Wanita juga, sebagai makhluk yang penuh emosi mempunyai keupayaan refleks yang tinggi terhadap memori dan kenangan-kenangan lama, sama ada kenangan indah atupun buruk dan ini diluahkan juga melalui tangisan. (Sumber - http://www.norfanil.com/2011/03/fakta-menangis-boleh-bersihkan-mata.html)

Fakta yang ini pulak:
Secara fakta, air mata dicipta untuk mencuci mata dan membasahkan mata. Mata yang kering seperti penyakit keratitis akan menyebabkan mata rosak.

Begitu juga sekiranya kelopak mata kita tidak berfungsi dan tidak boleh tertutup (seperti kes melecur) dan sebagainya, mata akan menjadi kering dan menyebabkan mata rosak. Ini boleh diubati dengan meletakkan air mata tiruan (artificial tears) secara kerap.

Apabila mata masuk habuk dan sebagainya, kita dapati air mata keluar untuk membersihkan mata dan mengeluarkan habuk tersebut. Ia adalah satu mekanisme atau sunatullah.

Sekiranya mata ini banyak menangis, maka air itu hanya akan mencuci mata kita.  
(Sumber - http://drazwan.blogspot.com/2009/05/fakta-menangis-dan-ibu-mertuaku.html) 


p/s: mari kita mencuci mata beramai2 jom.


See you soon blogger, 



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...